Dag 1 in Kigali.

29 juli 2022 - Kigali, Rwanda

Vandaag begon met een prettig Rwandees ontbijtje. Je mag zelf bedenken wat prettig betekent.;)

Daarna hebben we in de tuin van dit mooie onderkomen gezamenlijk de dag geopend. Jan vertelde ons het programma en gaf al bij voorbaat aan dat het middagbezoek aan het Memorial veel impact zou hebben.

Rond half 11 gingen we te voet de stad in. Lekker klimmetje, zodat onze eerste workout een feit was. Bij het winkelcentrum een heerlijke capuccino gedronken.

Of hele sterke gemberthee. 🥵Lekker bakkie capuccino

Volgens Kees een 8!!! En hij is een kenner. Daarna verder richting centrum. Omgeven door enorme hoeveelheden brommers, kan oversteken lastig zijn.

Onderweg in de stad

Wat een drukte!!!! Na een bezoekje aan een Rwandeese wereldwinkel, liepen we naar het geld-wisselkantoor ...tje!

Onze euro's omgewisseld voor, ik gok 20 kilo Rwandese francs. Zeg maar ruim 13 miljoen ..... Lekker om je zakken mee te vullen.

28 jaar geleden

In de middag zijn we naar het Memorial gereden.  Hier schieten woorden te kort. Wat een vreselijke gebeurtenis. 28 jaar geleden. Met tot op de dag van vandaag nog de immens verdrietige gevolgen. Hoe kunnen mensen elkaar zoiets vreselijks aan doen. Hoe kunnen mensen, als ze mochten blijven leven, doorgaan. Hoe kunnen mensen na zo iets gruwelijks met elkaar, als 1 volk doorgaan. Allemaal vragen, waar we geen voorstelling van hebben en waar we geen antwoord op hebben. Gelukkig lazen we ook van mooie initiatieven die vanuit de bevolking zelf naar voren zijn gekomen ...... om gezamenlijk door te gaan. Soms met succes, soms helaas niet.

Aangrijpende tekst in Memorial

Nu zit ik voor mijn 'huisje'  lekker in de koelte van de vallende avond. Over een half uur gaat 'het licht' hier uit.

Om half 8 gaan we met elkaar eten en zien wat de avond brengt.

Morgen staat Nyamata op de planning. Weer een Memorial in de plaatselijke kerk.

Leuk om zoveel reacties te lezen.

Liefs,Miek

1. Lettie:
    29 juli 2022
    Indrukwekkend hé, dat memoriam. Zal nooit wennen
  2. Anneke:
    29 juli 2022
    Wat leuk om zo ‘mee te mogen reizen’, Miek! Dank je wel voor het delen…!